loading...

بهترين و سريعترين مرجع دانلود كارآموزي و پروژه و پايان نامه

دانلود پايان نامه و پروژه و كارآموزي در تمامي رشته هاي دانشگاهي

بازدید : 528
11 زمان : 1399:2

تعداد صفحات:195
نوع فايل:word
فهرست مطالب:
چكيده
فصل اول – كليات
بخش اول – كليات تحقيق
مقدمه
بيان مساله
پيشينه تحقيق
ضرورت انجام تحقيق
سوالات تحقيق
سوال اصلي
سوالات فرعي
فرضيه ها
اهداف
مشكلات تحقيق
بخش دوم – تعاريف و اقسام آن
مفهوم شناسي
حق در لغت
حق در اصطلاح
در اصطلاح فقه
در اصطلاح حقوق
تعريف حقوق
اقسام حقوق
حقوق مالي
حقوق غير مالي
فصل دوم – حقوق زن در گذرگاه تاريخ
مقدمه
زن در تمدنها و شريعت هاي قبل از اسلام
روم قديم
يونان
هند
مصر
ايران باستان
عرب جاهليت
نتيجه
فصل سوم – جايگاه زن در اديان آسماني
مقدمه
زن در آيين يهود
زن در آيين مسيح
زن در شريعت اسلام
اصول و مباني نظام حقوقي اسلام
منابع نظام حقوقي اسلام
ديدگاه اسلام در تساوي يا تشابه
تفاوت زن و مرد از ديدگاه اسلام
ديدگاه هاي بشري در باره ريشه نابرابري
زيستي – ژنتيكي
كاركرد گرايانه
مناسبت هاي اقتصادي
مناسبت هاي فرهنگي
رمز تفاوت هاي زن و مرد
نتيجه
فصل چهارم – اصول حاكم بر حقوق مالي زن
اصل استقلال مالي و اهليت تملك زن
حقوق مالي
مهريه
نفقه
ارث
ديه
مالكيت
فصل پنجم – حقوق غير مالي زن
حقوق غير مالي زن
ازدواج
جهيزيه
قصاص
طلاق
مصاديق حقوقي غير مالي
نتيجه گيري
پيشنهاد
فهرست منابع

چكيده:
اسلام بعنوان ديني جامع و كامل، در روابط انسان با همنوعانش مقرراتي را وضع كرده است كه از جمله اين مقررات، حقوق و تكاليفي است كه اعضاي يك خانواده به ويژه زن و شوهر بر عهده دارند. از ميان اعضاي خانواده، زن از جايگاه ويژه اي برخوردار است و لذا برخي از آيات قرآن كريم و بخش وسيعي از روايات اسلامي به حقوق و تكاليف زن بعنوان فرزند، همسر يا مادر اختصاص پيدا كرده است. نظام جمهوري اسلامي ايران به تأسي از قرآن و روايات احياي حقوق مادي و معنوي زن را مورد توجه خود قرار داد. اختصاص اصولي از قانون اساسي به زن و حقوق او مؤيد اين مطلب است از جمله حقوق زن، حقوق مالي اوست كه متأسفانه آن چنان كه بايد و شايد و در خور شان آنان، مورد توجه قرار نگرفته است در اين مقاله برآنيم ضمن بررسي مسأله حقوق زن اعم از مالي و غير مالي، حقوق مالي او را كه شامل ارث، نفقه، مهريه، مالكيت و …است مورد بررسي قرار دهيم تا ضمن تبيين موضوع، ديدگاه قرآن، روايات و فقه اسلامي پيرامون مسأله روشن گردد.

مقدمه:
خداوند تبارك و تعالي در كتاب خويش از ميان همه مخلوقات تنها به انسان لقب خليفه الله داد و فرمود
«و اذ قال ربك للملائكته اني جاعل في الارض خليفه …» و بيادآر آنگاه كه پروردگار به فرشتگان فرمود: «من در زمين خليفه اي (از بشر) خواهم گماشت…»(بقره/30)
خداوند انسان را خليفه خود، مسجود ملائكه و امانت دار الهي ميشناسد و قرآن را براي هدايت او فرو فرستاده و به هيچ روي فرقي بين زن و مرد در اين جهان قائل نبوده و در تكليف و انجام عمل صالح و پاداش آن تفاوتي بين زن و مرد نمي شناسد «أَنّي لَآ اُضيعُ عَملَ عامِل مِنّكُم مِن ذكَرٍ أَو أُنثَي»(آل عمران/195).
همين خليفه خدا يعني انسان از دو صنف زن و مرد تشكيل شده و هر دو از گوهر واحدي آفريده شده اند در جوهر و ماهيت يكسان و يگانه اند، اما تفاوتي بين آن دو وجود دارد كه امري واضح و بديهي است. اين تفاوت از مقتضيات جسمي و سرشت رواني آنان ناشي ميشود و تفاوت آن دو هيچ خدشه اي بر خليفه الله بودن آن ها وارد نميكند به عبارتي، تفاوت هاي موجود بين آنها به معناي نقص يكي و كمال ديگري نيست؛ بلكه به معناي رعايت « تناسب» است.
يعني قانون خلقت، خواسته است با اين تفاوت ها، تناسب بيشتري ميان زن و مرد كه براي زندگي مشترك آفريده شده اند به وجود آورد تا هر كسي در مدار و جايگاه خويش راه كمال را طي كند.
قرآن كريم از زنان بزرگي كه در ساختن تاريخ ايفاي نقش كرده اند به نيكي ياد كرده است. همسران آدم و ابراهيم و مادران موسي و عيسي نمونه هايي از زنان مورد تكريم و تجليل در قرآن هستند. چنين نيست كه تنها زن براي مرد آفريده شده باشد. قرآن كريم به صراحت مي فرمايد: همه موجودات براي انسان آفريده شده اند و انسان، اعم از زن و مرد است و هرگز نفرمود كه زن براي مرد آفريده شده است. تعبير قرآن اين است: «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُم وَ أَنتُم لِبَاسٌ لَّهُنَّ».(بقره/187)
كوتاه سخن اين كه، زن و مرد، در انسانيت، شخصيت انساني و معيارهاي فضيلت مساوي اند و از حقوق برابر نيز برخوردار هستند. اما تساوي انسانيت و برابري حقوق به هيچ وجه به معناي تشابه كامل حقوق و وظايف نيست، بلكه مرد، حقوقي متناسب با خويش و زن نيز حقوقي سازگار با خود دارد و تنها از اين رهگذر است كه وحدت و صميميت واقعي ميان زن و مرد برقرار ميشود و زن و مرد داراي سعادتي مساوي ميگردند. اگر زن داراي جسم، جان، خلق و خوي مردانه بود؛ ممكن نبود كه بتواند مرد را به خدمت خود درآورد و اگر مرد همان صفات جسمي و رواني زن را داشت محال بود زن او را قهرمان زندگي خود
حساب كند. ترديدي نيست كه تفاوت هايي در ساختار طبيعي خلقت زن و مرد وجود دارد و همين تفاوت، خود بالضروره موجب متفاوت بودن وظايف طبيعي و تكاليف و مزاياي اجتماعي ميگردد در اين پژوهش تلاش شده است تا حقوق مالي زن از منظر قرآن و روايات مورد بررسي قرار گيرد، به همين منظور اين تحقيق متشكل در 5 فصل كه فصل اول شامل كليات كه بخش اوّل آن مربوط به تعاريف و اقسام آن فصل دوم شامل حقوق زن در گذرگاه تاريخ و فصل سوم شامل جايگاه زن در اديان آسماني و فصل چهارم شامل اصول حاكم بر حقوق مالي زن و فصل پنجم شامل حقوق غير مالي زن ميباشد. و در خاتمه نتيجه گيري لازم از مباحث انجام شده است.

تعداد صفحات:195
نوع فايل:word
فهرست مطالب:
چكيده
فصل اول – كليات
بخش اول – كليات تحقيق
مقدمه
بيان مساله
پيشينه تحقيق
ضرورت انجام تحقيق
سوالات تحقيق
سوال اصلي
سوالات فرعي
فرضيه ها
اهداف
مشكلات تحقيق
بخش دوم – تعاريف و اقسام آن
مفهوم شناسي
حق در لغت
حق در اصطلاح
در اصطلاح فقه
در اصطلاح حقوق
تعريف حقوق
اقسام حقوق
حقوق مالي
حقوق غير مالي
فصل دوم – حقوق زن در گذرگاه تاريخ
مقدمه
زن در تمدنها و شريعت هاي قبل از اسلام
روم قديم
يونان
هند
مصر
ايران باستان
عرب جاهليت
نتيجه
فصل سوم – جايگاه زن در اديان آسماني
مقدمه
زن در آيين يهود
زن در آيين مسيح
زن در شريعت اسلام
اصول و مباني نظام حقوقي اسلام
منابع نظام حقوقي اسلام
ديدگاه اسلام در تساوي يا تشابه
تفاوت زن و مرد از ديدگاه اسلام
ديدگاه هاي بشري در باره ريشه نابرابري
زيستي – ژنتيكي
كاركرد گرايانه
مناسبت هاي اقتصادي
مناسبت هاي فرهنگي
رمز تفاوت هاي زن و مرد
نتيجه
فصل چهارم – اصول حاكم بر حقوق مالي زن
اصل استقلال مالي و اهليت تملك زن
حقوق مالي
مهريه
نفقه
ارث
ديه
مالكيت
فصل پنجم – حقوق غير مالي زن
حقوق غير مالي زن
ازدواج
جهيزيه
قصاص
طلاق
مصاديق حقوقي غير مالي
نتيجه گيري
پيشنهاد
فهرست منابع

چكيده:
اسلام بعنوان ديني جامع و كامل، در روابط انسان با همنوعانش مقرراتي را وضع كرده است كه از جمله اين مقررات، حقوق و تكاليفي است كه اعضاي يك خانواده به ويژه زن و شوهر بر عهده دارند. از ميان اعضاي خانواده، زن از جايگاه ويژه اي برخوردار است و لذا برخي از آيات قرآن كريم و بخش وسيعي از روايات اسلامي به حقوق و تكاليف زن بعنوان فرزند، همسر يا مادر اختصاص پيدا كرده است. نظام جمهوري اسلامي ايران به تأسي از قرآن و روايات احياي حقوق مادي و معنوي زن را مورد توجه خود قرار داد. اختصاص اصولي از قانون اساسي به زن و حقوق او مؤيد اين مطلب است از جمله حقوق زن، حقوق مالي اوست كه متأسفانه آن چنان كه بايد و شايد و در خور شان آنان، مورد توجه قرار نگرفته است در اين مقاله برآنيم ضمن بررسي مسأله حقوق زن اعم از مالي و غير مالي، حقوق مالي او را كه شامل ارث، نفقه، مهريه، مالكيت و …است مورد بررسي قرار دهيم تا ضمن تبيين موضوع، ديدگاه قرآن، روايات و فقه اسلامي پيرامون مسأله روشن گردد.

مقدمه:
خداوند تبارك و تعالي در كتاب خويش از ميان همه مخلوقات تنها به انسان لقب خليفه الله داد و فرمود
«و اذ قال ربك للملائكته اني جاعل في الارض خليفه …» و بيادآر آنگاه كه پروردگار به فرشتگان فرمود: «من در زمين خليفه اي (از بشر) خواهم گماشت…»(بقره/30)
خداوند انسان را خليفه خود، مسجود ملائكه و امانت دار الهي ميشناسد و قرآن را براي هدايت او فرو فرستاده و به هيچ روي فرقي بين زن و مرد در اين جهان قائل نبوده و در تكليف و انجام عمل صالح و پاداش آن تفاوتي بين زن و مرد نمي شناسد «أَنّي لَآ اُضيعُ عَملَ عامِل مِنّكُم مِن ذكَرٍ أَو أُنثَي»(آل عمران/195).
همين خليفه خدا يعني انسان از دو صنف زن و مرد تشكيل شده و هر دو از گوهر واحدي آفريده شده اند در جوهر و ماهيت يكسان و يگانه اند، اما تفاوتي بين آن دو وجود دارد كه امري واضح و بديهي است. اين تفاوت از مقتضيات جسمي و سرشت رواني آنان ناشي ميشود و تفاوت آن دو هيچ خدشه اي بر خليفه الله بودن آن ها وارد نميكند به عبارتي، تفاوت هاي موجود بين آنها به معناي نقص يكي و كمال ديگري نيست؛ بلكه به معناي رعايت « تناسب» است.
يعني قانون خلقت، خواسته است با اين تفاوت ها، تناسب بيشتري ميان زن و مرد كه براي زندگي مشترك آفريده شده اند به وجود آورد تا هر كسي در مدار و جايگاه خويش راه كمال را طي كند.
قرآن كريم از زنان بزرگي كه در ساختن تاريخ ايفاي نقش كرده اند به نيكي ياد كرده است. همسران آدم و ابراهيم و مادران موسي و عيسي نمونه هايي از زنان مورد تكريم و تجليل در قرآن هستند. چنين نيست كه تنها زن براي مرد آفريده شده باشد. قرآن كريم به صراحت مي فرمايد: همه موجودات براي انسان آفريده شده اند و انسان، اعم از زن و مرد است و هرگز نفرمود كه زن براي مرد آفريده شده است. تعبير قرآن اين است: «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُم وَ أَنتُم لِبَاسٌ لَّهُنَّ».(بقره/187)
كوتاه سخن اين كه، زن و مرد، در انسانيت، شخصيت انساني و معيارهاي فضيلت مساوي اند و از حقوق برابر نيز برخوردار هستند. اما تساوي انسانيت و برابري حقوق به هيچ وجه به معناي تشابه كامل حقوق و وظايف نيست، بلكه مرد، حقوقي متناسب با خويش و زن نيز حقوقي سازگار با خود دارد و تنها از اين رهگذر است كه وحدت و صميميت واقعي ميان زن و مرد برقرار ميشود و زن و مرد داراي سعادتي مساوي ميگردند. اگر زن داراي جسم، جان، خلق و خوي مردانه بود؛ ممكن نبود كه بتواند مرد را به خدمت خود درآورد و اگر مرد همان صفات جسمي و رواني زن را داشت محال بود زن او را قهرمان زندگي خود
حساب كند. ترديدي نيست كه تفاوت هايي در ساختار طبيعي خلقت زن و مرد وجود دارد و همين تفاوت، خود بالضروره موجب متفاوت بودن وظايف طبيعي و تكاليف و مزاياي اجتماعي ميگردد در اين پژوهش تلاش شده است تا حقوق مالي زن از منظر قرآن و روايات مورد بررسي قرار گيرد، به همين منظور اين تحقيق متشكل در 5 فصل كه فصل اول شامل كليات كه بخش اوّل آن مربوط به تعاريف و اقسام آن فصل دوم شامل حقوق زن در گذرگاه تاريخ و فصل سوم شامل جايگاه زن در اديان آسماني و فصل چهارم شامل اصول حاكم بر حقوق مالي زن و فصل پنجم شامل حقوق غير مالي زن ميباشد. و در خاتمه نتيجه گيري لازم از مباحث انجام شده است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 153

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 1532
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 3
  • بازدید امروز : 1615
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1077
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1616
  • بازدید ماه : 5000
  • بازدید سال : 13465
  • بازدید کلی : 1168325
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی